Ademhaling en stress

Ademhalen kan stress verlichten

Ademhaling en stress

Stress heeft direct invloed op je ademhaling. Als je niet goed in je vel zit, stress of spanning ervaart is je ademhaling sneller en onregelmatiger. Beter ademen begint bij jezelf. Een juiste ademhaling kun je aanleren en trainen. Zo wordt je ademhaling een wapen tegen stress. 

Effect van stress op ademen

Een beetje spanning is helemaal niet erg, alleen als dat lang aanhoudt wordt het schadelijk en put het je reserves uit. Bij veel mensen met stress zien we dat het zenuwstelsel overuren draait. De balans inspanning versus ontspanning is ver te zoeken. Het gaspedaal wordt continu ingetrapt en je lichaam krijgt geen gelegenheid zich te herstellen.

Wat we vaak zien is dat als je eenmaal weer ontspant er toch een ademhaling is alsof je stress hebt. Hierdoor jakkert je lichaam nog steeds voort waardoor de verhouding arbeid en ademen uit balans is, wat tot allerlei klachten kan leiden.

Klachten verkeerde ademhaling

 

  • Maag-darmklachten (verstoorde verhouding zuurstof versus koolzuur: zuurgraad uit balans)
  • Pijn in nek en schouders (overbelasting hulp-ademhalingsspieren)
  • Onrust en angst (verhouding arbeid versus ademhalen is uit balans)
  • Niet afvallen (verkeerd gebruik energiesysteem, suiker verbranding ipv vet verbranding)
  • Hartkloppingen
  • Stijve spieren
  • Concentratieproblemen

Hoe leer je dan goed te ademen

Allereerst moet je je er bewust van worden dat je ademt, dat kun je doen door je ademhaling waar te nemen. Voel maar eens heel bewust dat de lucht die je inademt langs het puntje van je neus strijkt. Hoe je borst op en neer beweegt en je buik. Leg je handen op je buik of een zwaar boek en voel hoe dit op en neer beweegt met je ademhaling.

Ademtraining

Contact leren maken met je ademhaling is dan een eerste stap. Beter leren ademen begint bij je ademhaling in beeld te brengen. Dat kan door je adempatroon en ademfrequentie te gaan leren kennen. Op de ademtraining pagina kun je veel meer lezen en kiezen voor een van de aangeboden adempakketten.

Samenvattend 

Veel mensen met burn-out of spanningsklachten ademen teveel. Dit zorgt ervoor dat het zenuwstelsel nog meer overbelast raakt wat allerlei klachten kan geven. Door een juiste ademhaling aan te leren komt je lichaam (weer) in een ontspannen staat van zijn.